ביטול צו ירושה והכרה בצוואה בכתב:

ב- תע (נצ') 1890-07 ס.א.ז ז"ל נ' א.ו.י ב– הגיעה לפתחו של ביהמ"ש לענייני משפחה בנצרת בקשה מטעם התובעים ל-ביטול צו ירושה ולקיום צוואתו של המנוח לפיה היורשים של עיקר עיזבון המנוח, האם הבנים בלבד. התביעה הוגשה כ- 3.5 שנים לאחר שניתן צו הירושה והנתבעים העלו טענת זיוף.

רקע כללי:

בשנת 1996 הלך לעולמו המנוח ז"ל. ביום 27.7.03 הוגשה בקשה למתן צו ירושה ע"י נכדיו, ילדי בתו המנוחה של המנוח פ.ז. ז"ל (להלן: "ילדי המנוחה").

ביום 2.9.03 ניתן צו ירושה בהיעדר הגשת התנגדות לבקשה למתן צו ירושה לפיו יורשיו של המנוח עפ"י דין הם אשתו וילדיו והן בניו והן בנותיו.

בחלוף כ- 3.5 שנים, הוגשה על ידי בן המנוח בקשה לצו קיום צוואת המנוח מיום 13.4.84 ולפיה היורשים הינם הבנים בלבד. ביום 19.2.07 הגיש התובע בקשה לביטול צו הירושה.

כב' השופטת קיבלה את התביעה לביטול צו הירושה ולקיום צוואתו של המנוח וקבעה כי:

בהוראות חוק הירושה ובהלכה פסוקה, עובר כחוט השני יסוד של כיבוד רצון המנוח וברוח הלל הגדול הנקוט בידנו כי "מצווה לקיים דברי המת" (בבלי, גיטין י"ד ב'). עוגן נוסף לכיבוד רצון המת בצוואתו הוא זכויות היסוד החוקתיות- כבוד האדם וזכות הקניין.

עוד יצוין כי דחה בית המשפט את טענת השיהוי של הנתבעים בכך שהייתה סיבה מוצדקת לשיהוי.

נשאלת השאלה האם המסמך, היינו צוואת המנוח משקפת את רצונו האמיתי?  לאחר בחינת הראיות שוכנעה כב' השופטת בדבר אמיתות הצוואה ובדבר היותה משקפת את רצונות האמיתי ואת שיקול דעתו של המנוח.

חוק הירושה מכיר בארבעה סוגי צוואות ומציב דרישות פורמאליות וצורניות לכל סוג צוואה. ובענייננו האם מדובר "בצוואה בעדים" או "בצוואה בכתב".

היות והצוואה נחתמה בפני עד אחד, ומאחר והדרישה לקיומם של שני עדים הינה דרישה קונסטיטוטיבית-יסודית לצוואה בעדים, לא ניתן לקיים את הצוואה.

ואולם בקשתו של התובע לקיום הצוואה כ"צוואה בכתב" בהתאם לסעיף 25 לחוק הירושה התקבלה על ידי בית המשפט, היינו קיומו של מצווה והיות הצוואה כתובה בכתב ידו של המצווה.

כמו כן, ביהמ"ש אימץ את חוו"ד הגרפולוג התומכת למרות סימני השאלה שהתעוררו בחקירת המומלץ (ציין בין היתר כי אין לו תעודת גרפולוג) וקבע כי הצוואה כשרה.

הכותב הינו ממשרד מלכא ושות' עורכי דין המתעסק בדיני משפחה, ירושה, צוואה ועורך דין גירושין.

למידע נוסף פנה/י אלינו ללא כל התחייבות מצידך וקבל/י יעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות, אנו נשמח לעמוד לרשותך בכל שאלה.

מלכא ושות' משרד עורכי דין:

טלפון: 1-700-702-755, למשרד סניף ראשי בחיפה ושלוחה בתל-אביב אך נותן מענה וליווי משפטי ללקוחות מכל הארץ.

אין למלכא משרד עורכי דין דירוג כעת.